CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 19., péntek, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Elhangzott szeptember 8-án a KÉSZ "Betü és Lélek" c. ünnepségén

Elhangzott szeptember 8-án a KÉSZ "Betü és Lélek" c. ünnepségén
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Fiatalok!
Kedves Barátaim!

Talán megbocsájtják nekem, hogy a "Betű és lélek" című rendezvényünkön a Keresztény Értelmiségiek Szövetsége Soproni Csoportja és a Széchenyi István Városi Könyvtár nevében így köszöntöm Önöket. Úgy gondolom, bennünket, akik ma itt egybegyűltünk összeköt hitünk, magyarságunk, hazaszeretetünk, történelmi emlékeink ismerete, ápolása, anyanyelvünk szeretete.
Köszönöm, hogy elfogadták meghívásunkat.
A négyes ünnep jegyében szervezett felkészülési sorozatunk befejező eseménye a mai.
Szeptember 8-a kiemelt jelentőségű Sopron életében. Ma ünnepeljük 1976-tól az UNESCO ajánlása alapján az Írásbeliség /más nevén Alfabetizáció/ Világnapját, amelyről hazánkban először 1996-ban emlékezett meg a Magyar Olvasástársaság; keresztény körökben Kisboldogasszony néven ismert ez az ünnep: a Szűzanya születésnapja; az 1921-es ágfalvi csata emléknapja. 1921-ben ezen a napon halt hősi halált Machatschek Gyula erdőmérnök- és Szechányi Elemér bányamérnök hallgató a második ágfalvi ütközetben, tehát erre is emélekezzünk!
Ezeket az ünnepeket városunkban jelképesen a Szent István szoborcsoport foglalja össze, amely az e napon felszentelését ünneplő Szent István Templom oldalfalánál áll. Államalapító Szent István királyunk - aki az írásbeliséget intézményesítette országunkban, és felajánlotta a Szent Koronát Szűz Máriának, a magyarok Nagyasszonyának - védelmezően karolja át az ágfalvi csata hőseit.
A millennium évében különösen figyeljünk az ünnepekhez kötődő gondolatok üzenetére, szeptember 8-ára. A KÉSZ számára az is nagyon megtisztelő, hogy e megemlékezés egyben a Magyar Olvasástársaság kihelyezett ülése is.
Bár nem vagyok az ünnep avatott méltatója, mégis szeretném az ágfalvi csata kivételével, néhány gondolatomat megosztani Önökkel.


Az írásbeliséget már az i.e. 4. évezred utolsó századaiban ismerték a Mezopotámiában élő népek. Az írás feltalálása a sumérok nevéhez fűződik. Írásuk eleinte a konkrét tárgyakat ábrázolta leegyszerűsített formában. A fogalomírás fokozatosan szóírássá alakult. A sumérok ék alakú jeleiket agyagból készült kis táblákra, nád és fapálcika segítségével nyomták. A megőrzésre szánt példányokat kiégették. Az eddig megtalált lelet kb. 5.000 éves. Asúrbanipal /ókori asszír / király közel 30.000 agyagtáblából álló könyvtárát egy angol régész, Austen Henry Layard (Ósztin Henri Léjárd) tárta fel 1840-ben. A gyűjtemény a korszak tudományának valóságos enciklopédiáját jelentette. Az agyagtáblák zömére előjelek magyarázatát, ráolvasási, jóslási és rituális előírásokat írtak. Orvosi, filozófiai, asztronómiai (csillagászati),matematikai és filológiai (irodalommal foglalkozó) feljegyzések is voltak. A jegyzetek között eposzok, legendás elbeszélések, énekek és himnuszok is találtak.
Sok ékírásos szöveg maradt fenn a 3-4 cm nagyságú pecséthengereken is. Márványból, elefántcsontból vagy féldrágakövekből készültek, s a rájuk vésett szövegek negatívját puha agyagba nyomták. Asszíria és Babilon uralkodó osztályának tagjai számára a pecséthenger a hitelesítés eszköze, a levelek végén szükséges kellékként alkalmazták.
Hammurapi babiloni uralkodó törvénykönyvét sztélének nevezzük, ami nem más, mint 2 m 25 cm magas, fekete kőoszlopra vésett ékírásos szöveg. Ez tartalmazta a királyi törvényeket.
Idővel az ékírást egyszerűbb betűírás váltotta fel. Agyag helyett írófelületként viasztáblát vagy kézirattekercset használtak.. Az ókori Egyiptom könyvei agyagból készültek.
Az ókor első jelentős közkönyvtára Alexandria városában épült, amelyet Ptolemaiosz az i.e. 4. és 3. század fordulóján létesített. Itt közel 49 ezer papirusztekercset őriztek. A papirusztekercsek 15-20 méteresek voltak, és csak egyik oldalukon volt írás. A papiruszt cédrusolajjal és sáfránnyal kezelték, hogy megvédjék a könyvmoly rongálásától. A tekercseket falba mélyesztett, fával burkolt polcokon, gyakran pedig agyagedényekben, ún. coprákban tartották. A könyvek másolatát kis műhelyekben végezték. A könyvtár jelentékeny része i.e. 47-ben leégett, majd 642-ben állítólag az arabok teljesen elpusztították. Így a könyvek zöme csak másolatban maradt ránk.
I.e. 2. Századtól a papiruszt kiszorította a pergamen, amely juhok, kecskék kicserzett, finoman megmunkált bőréből készült íróhártya. Később ezeket ívekre hajtogatták. Majd több lapot egybekötöttek, így született meg a kódexforma. A kódex táblák közé zárt, ívekre hajtogatott, lapokból összefűzött könyv. A lapok mindkét oldalára írtak, Használata könnyebb volt, mint a tekercsé, de előállítása igen lassú és költséges munka volt. A kódexforma az 5. szd-ban teljesen elterjedt Európában. A könyveket templomokban, kolostorokban, kemény faládákban őrizték. A ládát később zárható ajtajú szekrény, armárium váltotta fel. Jelenleg ismert legrégibb magyar nyelvű emlékünk a Pray-kódex utolsó előtti fejezetében olvasható a Halotti Beszéd.
"Látjátok feleim szemetekkel mik vagyunk: isa por és hamu vagyunk….."
A kinaiak már a 2.században ismerték a papírgyártást. Európába csak a 13. század elején jutott el ez az anyag. Egyre több könyv készült, mert előállítása olcsó volt. A kézírásos és a nyomtatott könyvek közötti átmenetet a fametszerű nyomatok jelentették.. 1450-es években Gutenberg többször felhasználható és sokszorosítható ólombetűk alkalmazásával a könyvnyomtatást honosította meg. Az 1455-ben befejezett 42 soros Biblia lapjait is az általa készített betűkészlettel nyomták, részben papirosra, néhány példányt pergamenre. A 15. században készült nyomdatermékeket ősnyomtatványoknak nevezzük. A könyvlapokat utólag, kézi festéssel díszítették. A 15. század legnagyobb könyvgyűjteménye a Bibliotheca Corviniana, Mátyás király budai könyvtára volt. A drága könyveket Mátyás király hollós címere díszítette. Mátyás uralkodásának 15. évében került sor az első magyar nyomda felállítására. 1471. Tavaszán a király meghívására jött Magyarországra Hess András olasz nyomdász. A budai nyomdában ő nyomtatta a Magyarok Krónikáját és a Basillius Magnus, A költői legendákról című művét. Az első magyar nyelvű szövegeket sokszorosító magyarországi nyomdát 1537-ben Sárvár mellett. Ma is fennáll az a debreceni nyomda, amelyet 1561-ben alapítottak.
Ezt követően az írásbeliség általános lett, s egyre több ember számára vált hozzáférhetővé.
Azt gondolom nem lehet úgy beszélni az írásbeliségről, hogy a nyelvről, a szóról nem teszünk említést.
"Szavak, csodálatos szavak,
Békítenek, lázítanak.
Eldöntenek egy életet.
Följárnak, mint kísértetek.
Szárnyalnak, mint a gondolat,
Görnyedve hordanak gondokat.
Világot jelentenek,
Meghaltál, ha már nincsenek."
- írja Juhász Gyula.
Idézznük Kosztolányi Dezső a Lélek beszéde című írásából.
" A nyelv az ember vallomása. Ez különbözteti meg az állatoktól. Lehelletével beszél, a lélekzésével, melyet az ősnépek "lélek"-nel hívnak. Kétségtelen, hogy sok esetben szolgálja őt a nyelv, de sok esetben ő maga szolgálja a nyelvet, ezt a titokzatos valóságot, melyben legmélyebb embervolta tárul ki"
Az ő gondolatai és Jelenits István piarista tanár kötete nyomán választottuk programunk címéül "Betű és lélek".
Csak anyanyelvünket érdemes beszélni, mindenkinek a magáét. A többi nem alkalmas a lélek kifejezésére. " Az, hogy anyanyelvemen írok, nem fogalmazás, hanem a lélek lélegzése, a legközvetlenebb közlés, szabadúszás, ösztön és élet." - olvassuk másutt.
"Csak az anyanyelvvel nem lehet soha jóllakni, csak attól nem kapunk soha csömört, csak azt fogadjuk magunkba korlátlanul úgy, hogy minden szemerjét azonnal vérré változtatjuk. A többi nyelvből kisebb-nagyobb adagot bírunk el, mint az orvosságból. Ami túl van ezen az adagon, az már nem gyógyít: mérgezést okoz." Vélekedik az idegen nyelv tanulásáról az a Kosztolányi, aki több nyelvet is megtanult. Talán érdemes ezeken is elgondolkodnunk. Valamennyien a nyelv munkásai vagyunk. S vannak, akik méginkább. A nyelv a tudósnak ereklye, a költőnek, az írónak hangszer, a hírlapírónak fegyver. Vajon nem közös érdek-e, hogy ez az ereklye,ez a hangszer minél zengőbb, hogy ez a fegyver minél élesebb és fényesebb legyen.
"Idegen nyelvet tudni szép, a hazait pedig lehetségig művelni kötelesség" - adja meg minden magyarnak életprogrammul Kölcsey Ferenc. Szintén a Parainesis című versében olvashatjuk: " Haza, nemzet és nyelv, három egymástól válhatatlan dolog; s ki ez utólsóért nem buzog, a két elsőért áldozatra kész lenni nehezen fog."
Azt gondolom e gondolatok jól összekapcsolják e nap ünnepeit is.
A szót csodatékonynak nevezi Kosztolányi. Igen csodákra képes. Számunkra ehhez a legnagyobb Isten szava, amely teremtett. Megteremtette csodálatos világunkat. Jézus szava, tanítása táplálékunk, örömünk. Papjaink a kapott felhatalmazás alapján szintén szavak közvetítésével adnak feloldozást a szentgyónásban, részesítenek Isten végtelen irgalmában, kegyelmében. Édesanyánk, testvérünk, szerelmünk szavát hallani is édes, s ezekre a szavakra igazán az anyanyelvén éhezik az ember. Hétköznapi közléseink is lehetnek lesújtó kövek, vagy felemelő, simogató fuvallatok.
Isten szavára fogant a megváltó, s a Magnificat is szavakba öntött boldogság.
Kisboldogasszony is örömnap az égben. Isten ismét teremtett egy lelket, melyet a bűn nem homályosított el. Ez a teremtése nem romlik; ez a remeklése érinthetetlen. A teremtő Isten ismét mondhatja: ….. egészen az egyém, s ez a szép lélek ma indul meg az élet útjain. A legnagyobb kegyelem, külön őrangyal, különös gondviselés kísérik… Örömnapja az életnek: most fakad az erős, szeplőtelen, romlatlan életnek bimbója; ez az a …. Kitünő élet, mely fényt áraszt ránk. Őszkor születik, amikor a természet halni készül, mintha jelezné, hogy az elhaló természetben kigyullad a kegyelmi élet, s hogy ne féljenek hervadástól, kik Istenből élnek. Azért tehát örvendünk e kedves őszi ünnepen, melynek igénytelenségében őserő, s örök élet lüktet. "Nem halok meg - énekli a lelkem -.hanem élni fogok."
Programunkkal elsősorban a gyereket igyekeztünk az érdeklődés középpontjába állítani, s rajtuk keresztül, általuk szólni családtagjaikhoz, pedagógusaikhoz, városunk minden polgárához. Az nyári szünetben a Széchenyi Könyvtár Kurucdombi Fiókkönyvtárában Kelemen Endréné és Torma Margit, időt és energiát nem kímélve készítették fel őket. Minden kisebb- és nagyobb gyermek 3 héten keresztül izgalmas programon vett részt. Sok-sok ismeret, közös élmény tette emlékezetessé, emberséget, lelket gazdagítóvá e napokat. A foglalkozások az ágfalvi csatához, ill. a hozzá szorosan kapcsolható 1921-es népszavazáshoz, az írásbeliség megjelenéséhez, a könyvnyomtatáshoz, anyanyelvünk műveléséhez kapcsolódtak.
Munkájukat s a hozzá kapcsolódó néhány anyagot az asztalra kihelyezett kis kiállításon megtekinthetik. Ha beleolvasnak bizonyára Önöket is megérinti e napok hangulata, a gyermekek lelkesedése, tudásszomja, kreativitása.
-Földes Tamásné -



1999. szeptember 08., szerda 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület