KultúrVáros |
Mit esznek az egyiken, ha a másikba már beletört a foguk?
Mit esznek az egyiken, ha a másikba már
beletört a foguk?
Mi tagadás, bekaptuk a
horgot
Egy jeggyel két helyre, de nem mindegy, hová! Burkolt
árukapcsolás.
Igazán lehetnék már annyira tapasztalt, hogy nem dőlök be
mindennek. De amikor annyira szépen hangzik: Open Air, vagyis
Festészet a szabadban: a Barbizoni Iskola és hatása az osztrák
festészetre.
Barbizon! Micsoda nevek, micsoda festészet és rajzművészet. Amikor
a Gaguin jegyet megvettük (családi jegyet, mert az kettőnknek 40
schillinggel olcsóbb), mondták, hogy ezzel lehet menni a prolongált
(meghosszabbított nyitvatartású) másik kiállításra és ingyen.
Ekkor kellett volna megállni! Ha valahol embertömegeknek valami
így tetszik, akkor ott valami nem stimmol. Nem volt messze a modern
múzeum (vizes emeleti falakkal - itt a légkondícionáló fűtött,
ahelyett, hogy hűtött volna, a rajzok, a papír védelmében-),
elsétáltunk. Ekkor szereztük benyomásaink döntő részét a városról, az
első megszólított kedves, középkorú házaspárról, ahol a férfi
mosolyogva adott útmutatást.
(Mostanában kellene a Soproni Domonkos Templomhoz osztrák utakat
szervezni. Az osztrákok rajonganak a fémcsővázas megoldásokért: a
Gauguin kiállításon a leplek azon lógtak, a modern múzeumban arról
zuhogott alá egy mesterséges vízesés egy zárt, romos udvarban. Őrület,
de lepel van itt is, vízesésnek meg hátha megteszi egy-két vödör
malter. Jobban is tart.)
A Corot, Courbet, Th.Rousseau nevével fémjelzett iskolából
(tőlük!) láttunk három remek rajzot, néhány jócskán közepes tájat (már
mástól), aztán mit mondjak, giccs, giccs hátán, elérhető,
századfordulós messzeségben, mely már valamiféle "antiquitást" is
jelent. Ez az, ami még nem olyan "torz", mint mondjuk Gauguin, szépen
"oda van festve" minden, amit látunk, ha kell fűszálanként. Gyönyörű,
blondell keretek, bennük tengerpart, erdőrészlet minden állattal,
minden mennyiségben, hajók és hajókatasztrófák: a neoklasszicizmussal
úgy összemixolt látványfestészet, mely a festő részéről még a szemét
is alig érintette, nemhogy átment volna az agyán. (A jobbak mindig
hangsúlyozták, hogy bármilyen ügyesek is, nem a kezükkel és nem a
szemükkel, hanem az agyukkal festenek.)
Ezt veszi az Egyesült Európa nyugati csücske. Ez ám a pech! Még a
törökökre sem foghatják. Mert bennünket ugye török-labanc-fasiszta és
szocialista csak rombolt, így nem csoda, ha a látvány No 1. a
szarvasbőgés nyírfaligettel, mondjuk open air-ben.
Amit az impresszionisták a századforduló előtt kezdtek csinálni és
még azt is teljesen másképp, azt a naturalizmus jegyében (a
kiállítóteremben) a XX. sz. közepéig művelték osztrák piktorok. Nem is
merem feltételezni, hogy a neopolgári "jóízlés" még most is
megkívánja, hogy hasonló aranyló keretben hasonló témák "ihlessenek"
festőket.
Soha nem gondoltam volna, de Olaszországban művészettörténetet
tanítanak. Ott, ahol valaki, ha nem figyel, amikor kilép a háza
kapuján, egy "Michelangelo oroszlánban" esik hasra. Ahol 500 évre csak
legyintenek.
Valahol ezt elfelejtették, vagy az agy helyett, amivel nemcsak
festeni, de festészetet befogadni is lehet, a biceps méretét növelik,
mert akkor legalább el(le)emelni tudja majd szegény gyerek a képet.
Csak megjegyzem: ha addig meghosszabbítanák a kiállításokat, az Open
Air kevesebbnek hiányozna és könnyebben el lehetne adni.
- DI -
2000. szeptember 02., szombat 00:00
|
|
|