CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 6., hétfő, Ivett, Frida napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

már volt, aki tiltakozott a Kossuth-Rádióban...

már volt, aki tiltakozott a Kossuth-Rádióban...
Rádiós szentmise-közvetítés Sopronból, 1999.12.19.


Szentmise-közvetítés 1999. december 19-én, de. 10-kor, ádvent 4. vasárnapján Sopronból, a Szent Mihály-templomból.
Tekintettel arra, hogy már volt, aki tiltakozott a Kossuth-Rádióban elhangzott mai beszédemmel kapcsolatban, mellékelten küldöm az elhangzott prédikációmat, amit - épp a téma kényes volta miatt - nem fejből mondtam el, hanem papírról olvastam fel.
Dr. Rédly Elemér

Bevezető:

Ádvent 4. vasárnapján szeretettel köszöntjük híveinket, akik itt vannak a soproni Szent Mihály-templomban és mindazokat, akik a Kossuth Rádiót hallgatva kapcsolódnak be szentmisénkbe.

Dr. Rédly Elemér homíliája:
Egész életünkkel mondjunk IGENT Isten szavára, akaratára.

Ebben az évben, karácsony szent éjszakáján, az egész keresztény világ Rómára tekint. Az éjféli szentmisével, a római Szent Péter-bazilika szentévi kapujának megnyitásával, szentatyánk megnyitja a megváltásunk második évezredét lezáró jubileumi szent évet, amelyet valamivel több mint egy év múlva, a harmadik évezred első évében, 2001. január 6-án, vízkeresztkor fog bezárni.

Minden népnek megvannak a maga szent ünnepei, egy-egy jelentős esemény évfordulói. Karácsony szent ünnepe a világ legfontosabb személyiségének, a Megváltó születésének ünnepe, a kereszténységnek egyik legnagyobb ünnepe, melynek jelentősége túlmutat az egész keresztény világon, hiszen Jézus Krisztus kivétel nélkül minden ember megváltója és üdvözítője.

Ma, ádvent utolsó vasárnapján már erre az ünnepre készülünk, amikor emlékezetünkbe idézzük azt a szent pillanatot, amelyben a Boldogságos Szűz Mária IGENT mondott Isten akaratára. Ezzel az IGEN-nel lépett be a Megváltó ebbe a világba, amikor a Szentlélek ereje által Szűz Máriától emberi testet és lelket vett fel azért, hogy megdicsőítse az Atyát, hogy minket szóval és példával tanítson, életével, halálával és feltámadásával megváltson.
Kétezer év óta a karácsonyi örömhír azt jelenti, hogy meg vagyunk váltva, Jézus által szabad utunk van az Atyához, aki végtelenül szeret minket, meghív országába, gyermekévé fogad, és földi életünk után hazavár az örök életre. Sok emberben felmerül a kérdés: Ha valóban meg vagyunk váltva, akkor még miért van annyi szenvedés, rossz és bűn a világon? A kérdésre választ találhatunk, ha megfontoljuk a Magyar Katolikus Katekizmus szavait: A megváltás műve úgy valósul meg bennünk, hogy hiszünk Jézus Krisztusban, és tanítása szerint élünk.
Tudjuk, hogy az emberek életét az első bűn rontotta meg, amikor az ember NEMet mondott Isten szavára. Ennek az eredeti bűnnek következménye, hogy elvesztettük az eredeti szentséget és emberi természetünk is megsérült. Ez minden ember öröksége: az áteredő bűn. Azóta minden emberi bűn további NEM az Isten szavára. Ettől a bűntől váltott meg minket Jézus, de ebben a megváltásban mindegyikünk csak személyes közreműködésével részesülhet. Nem nehéz elképzelni, mennyivel boldogabb lenne az életünk, ha a keresztények valóban teljes szívükkel hinnének Jézus Krisztusban és tanítása szerint élnének, ha életüket, minden gondolatukat, döntésüket, szavukat és cselekedetüket a jézusi parancs vezérelné: Úgy szeressétek egymást, amint én szerettelek titeket. De megkérdezhetjük, mi akadályoz bennünket abban, hogy mi keresztények valóban keresztény módon éljünk?
Bizonyára most sokan azt kérdezik magukban: hát én akkor talán nem is vagyok igazi keresztény? De, ha azok akarunk lenni, akkor Isten kegyelmével bizonyára valóban azok is vagyunk és leszünk, csak éppen nem tökéletesek, hanem olyanok, akik komolyan törekszenek a lelki előrehaladásra. Fontoljuk csak meg, mi mindent jelent ez nekünk.
Akik keresztények akarunk lenni, bizonyára hiszünk Jézus Krisztusban és ismerjük az ő tanítását. De valóban ismerjük a keresztény tanítást, a keresztény élet alapvető követelményeit? Naponta imádkozunk és olvassuk a Bibliát, minden héten részt veszünk a szentmisén és lehetőleg megáldozunk, évente többször is elvégezzük szentgyónásunkat... Még az ágyhoz vagy szobához kötött idős és beteg testvéreink is kérhetik, hogy őket rendszeresen megáldoztassák... Ezek keresztény életünk erőforrásai, amelyből merítenünk kell, hogy a mindennapi életben is keresztények legyünk. Menjünk sorra és vegyünk példát az élet néhány területéről.

  • A keresztény házasság és család:

  • Valóban a szeretet köt össze bennünket? Tudunk-e még szeretetből áldozatot vállalni, egymást elviselni és egymással megbékélni? Valóban fontosabbnak tartjuk-e a szeretetet az anyagi jólétnél? A keresztény családok elfogadják-e a gyermekáldást? Nálunk nem kell az ún. "népességrobbanástól" félni. Igaz, hogy Magyarországon a törvény nem bünteti az abortuszt, de ez ettől függetlenül bűn és olyan bűn, melynek következményét naponta érezzük, amikor csökken az ország lakosságának a száma, kevesebb a gyermek és ennek következtében szükségszerűen zsugorodnak a nevelési és oktatási intézmények... A keresztény ember nem lehet felelőtlen. A történelem egyértelműen tanúsítja, hogy menthetetlenül elsüllyednek azok a népek, amelyek elvesztették erkölcsi tartásukat. Felelősek vagyunk a jövő keresztény Magyarországáért!

  • A mindennapi élet másik tere az otthonunkon kívül töltött idő, kenyérkereső foglalkozásunk, szórakozásunk...

  • Vajon embertársaimmal való kapcsolatomban is a szeretet-e a legfőbb parancs az életemben, vagy csak az anyagi jobblétért harcolok? Minden ember el tudja sorolni, hogy ki okoz neki gondot és bánatot, ki az, aki nincs ránk tekintettel... de szoktam-e önkritikusan önmagamba nézni? Nagy baj van, ha mindig azzal védekezünk, hogy nekünk van igazunk. Eddig minden veszekedés és gyűlölködés azzal kezdődött, hogy a magunk valós vagy vélt igazát a szeretet elébe helyeztük. Nem kell az igazságtalanságot pártolni, de szeretetből lehet többet vállalni, mint ami a kötelességem, és le lehet mondani valamiről, amihez pedig jogom lenne. Ha erre képtelen vagyok, akkor nem beszélhetek szeretetről, kereszténységről.

  • Végül nem kevésbé fontos a közélet.

  • Megdöbbentő dolog, ha magukat kereszténynek valló emberek a közéleti kérdésekben nemkeresztény módon gondolkodnak. Itt van például mindjárt a sztrájk kérdése. Egyértelmű, hogy a magukat demokratikusnak tartó országok törvényekkel biztosítják a sztrájkkal kapcsolatos jogokat. Ebből azonban nem következik, hogy minden sztrájk, ha megfelel a törvényes követelményeknek, akkor egyben megfelel a keresztény erkölcsi követelményeknek is. Ahogy a mindennapi életben elítéljük a zsarolást, amikor valaki visszaél erejével vagy helyzeti előnyével, úgy adott esetben egy sztrájk is lehet olyan zsarolás, amellyel nem egyes emberek, hanem emberek csoportjai élnek vissza erejükkel, szervezettségükkel vagy sajátos helyzetükkel. Nyilvánvaló, hogy keresztény ember, anyagi érdekből ilyen sztrájkban nem vehet részt, hiszen ez aligha egyeztethető össze a szeretet követelményeivel. Vagy úgy gondoljuk, hogy a szeretet parancsa nem vonatkozik a közélet szereplőire?

    Ahhoz, hogy megváltottságunk hatását a mindennapi életben is érezzük, ezekben a kérdésekben is keresztény módon kellene gondolkodnunk. Ezért felmerül a kérdés: kellőképpen ismerjük-e a közéletre, a közgazdaságra és a politikára vonatkozó keresztény tanítást? Gondolkodásunkban, döntéseinkben keresztény elvek, a szeretet parancsa szellemében járunk-e el? A mindennapi élet tapasztalata azt mutatja, hogy még sokat kell tanulni a kereszténységről azoknak is, akik magukat kereszténynek vallják.

    Ezeken a kérdéseken elmélkedve bizonyára többen megfogalmazzák, miért szól bele az Egyház ezekbe a kérdésekbe? Nyilván az Egyháznak nem a politizálás az elsődleges feladata, hanem a keresztény örömhír terjesztése. Ebből azonban az is következik, hogy a keresztény örömhírt a mindennapi életünkre is kell alkalmazni. Az Egyház mint Egyház nem akarja a közéletet irányítani, de a keresztény állampolgároknak állampolgári joguk, hogy saját meggyőződésüket képviseljék a mindennapi életben, az Egyháznak pedig az a kötelessége, hogy erre a meggyőződésre elvezesse tagjait. Ennek szellemében adta ki a magyar katolikus püspöki kar a "Testvériesebb és igazságosabb világot" című körlevelét a társadalmi és közéleti kérdésekről, és ennek szellemében fog rövidesen megjelenni a családi élet kérdéseiről szóló körlevél is.

    De fel lehet tenni a kérdést úgy is: Ha egyesek azt mondják, hogy az Egyház ne szóljon bele a politikába, akkor miért kifogásolják ugyanezek XII. Pius pápa állítólagos hallgatását? Ma ne szóljunk bele, akkor bele kellett volna szólni? Igen, de bele is szólt. Mindenki utánanézhet, hogy XII. Pius pápa karácsonyi rádióbeszédeiben, amelyben az egész keresztény világhoz és minden jóakaratú emberhez szólt, igenis beszélt a kényes kérdésekről, csak voltak és vannak, akik erről nem akarnak tudni.

    Valójában nem az Egyház akar beleszólni mindennapi dolgainkba, hanem maga Jézus Krisztus, aki azért jött, hogy minket tanítson, bűneinktől megváltson és az örök üdvösségre elvezessen. Az örök üdvösségre vezető út pedig a földi életen keresztül vezet, azért akik követni akarják őt, azoknak a mindennapi életben is követniük kell őt, és nem elég csupán templomba járniuk és imádkozniuk.

    A jubileumi szentévben ezt ünnepeljük, hogy Isten Jézus Krisztus személyében közénk jött, belépett emberi történelmünkbe, sorsközösséget vállalt velünk és értünk vállalta még a kínszenvedést és a kereszthalált is. Feltámadása pedig azt igazolja, hogy ez az egyetlen út, amelyen érdemes járni, amely elvezeti az embert az üdvösségre, a boldog istengyermeki életre, mely kezdődik itt a földön és reméljük, hogy folytatódik az örök élet boldogságában.

    Egyetemes könyörgések Ádvent 4. vasárnapján: Sopron, 1999. dec. 19.:

    Pap: Testvéreim! Az ádventi időszak végén forduljunk kéréseinkkel mennyei Atyánkhoz, aki elküldte hozzánk Szent Fiát, Jézus Krisztust!


    - Add, Urunk, hogy Jézus Krisztusban az egész világ felismerje Megváltóját, egyetlen Üdvözítőjét!
    - Add, Urunk, hogy a Boldogságos Szűzanya példájára mi is mindig IGENt mondjunk a te akaratodra, hogy vele együtt mi is Jézus követői legyünk!
    - Áldd meg, Urunk, Szentséges Atyánkat II. János Pál pápát, püspökeinket és papjainkat, hogy hűségesen hirdessék örömhíredet és jó pásztorként vezessenek minket az üdvösség útján!
    - Add, Urunk, hogy akik kereszténynek vallják magukat, valóban keresztény módon éljenek, gondolkodjanak, döntsenek, beszéljenek és cselekedjenek!
    - Add, Urunk, hogy akik felettünk a közhatalmat gyakorolják, valóban minket képviseljenek és a politikai hatalmat az erkölcsi törvények szerint gyakorolják az emberek javára.
    - Add, Urunk, hogy a keresztény politikusok az evangélium szellemében építsék a társadalom életét.
    - Add, Urunk, hogy a földi életben meg ne feledkezzünk az örökkévalókról, hogy a földi élet kísértéseinek mindenkor ellenálljunk, a jóban állhatatosan megmaradjunk!
    - Add, Urunk, hogy bűneinkből megtérve készek legyünk karácsony örömének és békéjének befogadására!

    Urunk, Istenünk, Mennyei Atyánk! Te a magad képmására alkottál minket és meghívtál az örök élet boldogságára, add, hogy megismerve örömhíredet azt befogadjuk és egész életünkkel megvalljuk, Jézus Krisztus a mi Megváltó Urunk és Üdvözítő Istenünk által. - Ámen.

    - DI -



    1999. december 20., hétfő 00:00


    címlap zóna archívum




    © 1999-2007, Internet Sopron Egyesület