CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 30., kedd, Katalin, Kitti napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Corpus a kereszten és corpus a kovásztalan kenyérben

Corpus a kereszten és corpus a kovásztalan kenyérben
Nagycsütörtök üzenete 2000.04.20.

Grafika: D.Hoffer E.
A mai nap kulcsszavai a "cenákulum" és az "utolsó vacsora". Ha van időbeli, kiugró alkalmunk megérteni az áldozást, az úrvacsorát, a keresztény emlékezet különböző formáit, akkor az a mai nap.
Gyermekkorom szép tárgyi emlékei után, melyek jól-rosszul kötöttek a hit földrajzához, némiképp eltávolodtam, elméletivé váltam fiatal felnőttkoromban. Inkább érdekeltek a filozófiai kérdések, viták. Talán így volt természetes.
Ami állandó volt: mindig újra és újra megérintett a "történeti katolikum", amikor ismerőseim közül valaki eljutott a Szentföldre. Már írtam arról, hogy két kedves "kőgyűjtő" barátom jóvoltából is őrzök szentföldi apró köveket történeti helyhez és eseményhez kapcsolódókat.
Talán ismeretes a két alaptörténet, melyek közül az elsőt a magunk kis köveivel írjuk emberöltőről-emberöltőre az emlékezet homokjába. Oda-odafordulunk, kapaszkodónak szánjuk, amikor a történések homokszemei már-már betakarnák a kétezer év előtti valóságot.
A másik alaptörténet arról a földre született Második Isteni Személyről szól, aki Fiúként az egész Földet megszentelte az ide születésével. Ha tehát nem különválasztjuk, hanem szétszórjuk a konkrét tárgyi emlékeket - köveket - környezetünkben, akkor - gondolva erre - mindig a megszentelt környezethez méltón fogunk viselkedni. (Nem tudjuk, környezetünknek melyik darabja a kiszórt szentföldi kő.)
Mindig másodrendűnek, mindig gyengének éreztem magam, hogy nekem igenis legalább rá kell néznem pl. a péteri primátus evangéliumi helyének vörös kövére, hogy kézzelfoghatóvá váljon az esemény. És ez a nagyböjt II. János Pálnak a papokhoz írt levelével valamiképpen könnyített "laikus" terhemen: a cenákulumból, az utolsó vacsora terméből datálódott a hierarchiához szóló levél.
Mindnyájunknak szükségünk van a cenákulumra, a teremre, a környezetre, mert emberek vagyunk. Szükségünk van az eredeti környezet hiteles köveire, amik megszólalnak, amikor a mi szánk csukódni készül. Elmondják nekünk és mindenkinek, elmondják helyettünk és mindenki helyett, hogy mi történt Jeruzsálemben 1967 (1973-74?) évvel ezelőtt. Tanúságot tesznek az azóta őrzött szeretetről, nevezzük bár más- és másként, felekezettől függően.
Azért van rá szükség, mert törékenyek, egyszeriek vagyunk, mert fogódzókat keresünk a nagyböjt sötétjében, mert egész évi - misei, istentiszteleti - emlékezetünk "mandinerről" innen származik. Fontos hely a cenákulum. Nekünk, embereknek, azoknak "találtatott ki", akik a kereszt corpusát túl durvának, az ostya fehérségét talán túl egyszerűnek tartanánk a kövek tanúsága nélkül.

-DI -



2000. április 18., kedd 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület