CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 19., péntek, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Böszörményi Gábor a Pannónia Galériában

A Pannónia Galériában június 5-30-ig tekinthető meg a Cseh Borbála által megnyitott kiállítás, melynek meghívóját két nyelven is a Pogány Ö. Gábor által írt ismertető életrajz uralja. Az írásból megismerhetjük a hányatott sorsú művész életútját, aki a mellőzés mellett sok izmusnak is a részese volt.


A Pannónia-beli kiállítás képeit a realista ábrázolásra tett kisérlet uralja. Az idős alkotó képei egy rendkívűl harsány színvilággal és súlyra is tekintélyes mennyiségű festékkel ejtik zavarba a látogatót. Az első pillanatra bevillanhat a mai kor galéria-szemlélőjébe éppen az a tanács-sorozat, amivel a legtöbb interneten-érintkezőt a gyakorlatban ellátják. El is kél a figyelmeztetés, hiszen a civil érintkezés szférájában, amikor valaki előtt megnyílik a többek előtt történő szabad véleménynyilvánítás lehetősége, akaratlanul is az összes fontos dolgot szeretné elmondani. A lehetőségek adottak: az e-mail-ek hosszát (és tartalmát is) alig ellenőrzik. A figyelemfelhívás lehetősége pedig sokoldalúan adott. Amíg egy nyomdában többszöri munkával, átszedéssel, többletmunkával kellett kimódolni azt, hogy a fontos részek kiemelésre kerüljenek, addig itt elég egy kijelölés és kattintás és máris csupa nagybetűvel, dőlve vagy éppen vastagon, aláhúzva jelenik meg a szöveg.


Az alkalmazók maguk fedezték fel: jó adag önmérséklet szükséges ahhoz, hogy megfelelő környezetben a kiemelés valóban hatékony legyen, hogy ne "kiabáljon" az egész szöveg, mert a nagy "hangzavarban" elmarad a kívánt hatás. Aki erre nem jön rá magától, azt jóindulatúan, a netikett ajánlásával, majd később esetleg keresetlenebb szavak használatával is figyelmeztetik.


A dolog kényelmetlensége az, hogy a művészi komponálás, elhelyezés, kiemelés az alkotás folyamatának olyan ismert, természetes részei és feladatai, melyet tanítanak és évezrede(k óta) alkalmaznak. Így aztán jelen kiállításon a szemlélőnek csak a zavar jut, miközben a felkiáltójeleket kerülgetve szeretné megúszni "hasraesés" nélkül a képek megtekintését.
Az elementáris színek az összhatásban letompítják egymást, és bármennyire ordító is a színkavalkád, mértéktelen használata csak zavart, "szürke képi zajt", monotóniát eredményez. Csak sajnálhatjuk, hogy a mesterek hatására gyakorolt -izmusok munkáiból nem láthatunk egyet-egyet kontrasztként vagy megerősítésként, nem tudjuk, honnan indul az a "letisztulási folyamat", ha ide ért el végeredményként, amire az ismert művészeti író is hivatkozik.


A döbbenet, a sokk-hatás sok, többnyire hirtelen hatás eredményeként felléphet. Nemes formái a művészet igazi ouvre-jébe tartoznak, főleg akkor, ha kiemelnek környezetünkből. Véghatásként azonban talán szerencsés, ha a természetnek egy naturális alkotás nem a konkurrenciája, nem beszürkítője, hanem kiemelője, figyelemfelhívója, minden mellékzaj és zönge nélkül.
- DI -



2005. június 09., csütörtök 21:13


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület