CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 27., szombat, Zita napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

"Jó társaságban", nagypénteken

Igazuk van mindazoknak, akik azt mondják, hogy nagypénteken a hívő töltse napját Istennel a szertartásokon és otthon csendes imában, aki hitetlen, az húsvéti nagytakarítással...
Magam mégis mást, régi vágyamat teljesítettem be, amikor Bach János passióját hallgattam meg. S tehettem mindezt, mert megjelent a Fidelissima új, dupla CD-je (Zádori Mária szoprán, Schöck Atala alt, Kálmán László tenor, Megyesi Zoltán tenor, Bretz Gábor basszus, Hámori Szabolcs basszus, a Fidelissimát és a Capella Savariát Arany János vezényli).
A Fidelissima "születésnapján" készült felvétel (2004.október 3. - lehet-e szebb önajándék egy tíz éves fennállásra, mint amikor másokat ajándékozunk meg?) első hangjait a karvezetőtől halljuk, aki bevezeti a közönséget az előadás körülményeibe és rejtelmeibe. Az ő szájából hallható kettős mérce ne játsszon szerepet abban, amikor véleményt formálunk az előadásról - magam sem így tettem. Teljes élményt vártam - és kaptam az előadóktól. Nincs hallgató és kritikus, aki olyan különbséget tudna tenni az előadók között, hogy az éppen "amatőr-e" vagy "profi".


Nagyon keveset mondanék azzal, hogy a hosszú és fárasztó mű előadása pontos, alig-alig fedezhető fel megingás, s az is a korhű hangszerek mostoha, hideg tér-beli használatának számlájára írható. Ugyanakkor az előadás végefelé többször is megcsodálhatjuk a fafúvósok tisztaságát és árnyalt kíséretét. Ha a historikusságot kérjük számon a felvételen, akkor is a tökéletességhez közelálló minősítés lesz a válasz. Annyira, hogy a 21. tétel előtt Arany János nagyszerű igemagyarázata példaértékű lehet bármely keresztény igehirdető előtt...
Értő a mű tolmácsolása, mely nem mindig és nem minden koncertről mondható el, mely csak zenei feladatként fogalmazza meg az előadással szemben támasztott követelményeket. Ez azt is jelenti, hogy a zenei megszólaltatás itt több, mint korrektség; eszköz a fontosabb kifejezéséhez, s ez így is van jól. Éppen a kifejezés árnyaltsága annyira kifejezett, hogy a hosszú mű a lélekben nem a történetben élők számára sem unalmas, melyet később az ismert részek sorozatos felhangzása (a 15. kórustól kezdve) is elősegít. A mű legavatottabb ismerői is meglepődnek, a változatos és jól formált előadás milyen hamar véget is ér!
Emeljük ki az evangelista közismerten rettenetes nagy energiát igénylő szerepe teljesítésének kiválóságát, a gyönyörű és mindig tiszta szopránszólókat, az altokban kifejezhető érzelmi gazdagságot, a basszus szólamok megbízhatóságát és mindnek azt a pontos és érzelmileg felfokozott áradását, mely csak a legjobb előadások sajátja.
Nem tartozik a klasszikus zene kritikai szótárához a kifejezés, amit a kórussal kapcsolatban említeni fogok: szinte "harapnak"; a műben végig érezhető a jelenlétük akkor is, ha éppen nem énekelnek. Valamiképpen a belépésekből, a nem fáradó szólamokból tudjuk, hogy alig várják, hogy hozzátegyenek az előadás nagyszerűségéhez, hogy általuk is szóljon Bach passiója a közönséghez. Szerencsés közösségi-versenyzői alkat és tulajdonság. Csak akkor érezhető, ha a belső spannoltság elér egy bizonyos, "kritikus" szintet.
Nehezen szánnám rá magam, hogy külön is említsek részeket, mert gyakorlatilag minden jól sikerült; legfeljebb a rész ismertsége emeli ki bennem is egy-egy korál vagy ária szépségét. Igazságtalan lenne, ha ez vezetne külön említéshez. Mégis talán a No.48-as kevéssé ismert áriában és kórusban ajánlom tanulmányozásra mindazt a szereposztást és megvalósítást, amit leírtam a korábbiakban vagy a szoprán csodálatos virtuóz szépségét a No.63-as áriában.
A koncertfelvétel technikailag is jól sikerült. Kiegyensúlyozottan szól az elektronikán keresztül. Az ünneplő kórus a felvételen tömörségével egy nagykórus igéző teljességével szólal meg. A kettős szerep cizellált hangvétele (a történetnek szereplője és Bach vagy az elmélkedő hangja egyben az együttes) minden nehézség nélkül elválasztható, nem kell hozzá szöveges segédeszköz. A Bach mű nagyon értékes felvételéhez jut az hozzá, aki megszerzi a kettős CD-t.
Hogy miért voltam Bach-hal jó társaságban nagypénteken? Aki pontos válaszra kíváncsi, akinek ez a hallottak ellenére kétséges, az "házi feladatként" a No.13-as ária magyarázatát olvassa el, akinek viszont elég a zene kapott komplex ajándéka, az - ahogyan Bach az ő hitével már a passió közepette - örüljön velem együtt, Húsvét örömével!
- DI -



2005. március 25., péntek 17:26


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület