CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 26., péntek, Ervin napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Debreczeny Zoltán a Pannonia Galériában

A szerző hathatós közreműködésével rendkívül közvetlen módon nyitotta meg Bayer Ilona újságíró Debreczeny Zoltán festőművész 30-ig látható kiállítását a Pannonia Galériában (Várkerület 75.).


A kiállítás látogatóját legalább két dolog érinti meg visszavonhatatlanul, amikor végighalad a kiállított fotó, rajz és színes munkák előtt.
Az első mindenképpen a tárlat személyes volta, annak bizonyítása (bizonygatása?), hogy a festő maga sem kivétel az alól az alanyiság alól, amivel témájához Debreczeny Zoltán közelít. Ugyanazzal a kritikus, kicsit irónikus, szarkasztikus megfogalmazásban kerül ki keze alól a családi portré, mint a társadalom és művész-ítészet. Bizonyíthatóan nem tesz fel külön szemüveget akkor, amikor a közvetlen környezetéről beszél, mint amikor széles érdeklődésre igényt tartó témákat jelenít meg a képeken. Ha az irodalomban Cyrano-t említem, akkor járok talán a legközelebb az ismert típusok közül az általa képviselthez.


A másik dolog feltétlenül a színek intenzivitása. Talán a kor, talán a később felvetett műfaj jellege az, ami magyarázza a rikító, mellbeverő, felhívó jellegű színhasználatot. Nyilván a klasszikus emlőkön nevelkedett nézőnek ez, ha annak folytatásaként próbálja értékelni a Pannónia-beli tárlatot, túlzás. Ilyenkor fordulhat elő az a helyzet, amikor klasszikus értelemben a virtuóz rajzok lesznek azok a művek, amelyek közelebb fognak állni a látogató szívéhez.


Úgy gondolom, hogy amennyiben nem kicsinyes bírálatként, lesújtó minősítésként használjuk a kifejezést, s erre itt semmi okunk, akkor nyugodtan kimondhatjuk, hogy a Pannónia Galéria falain színes karikatúrák függenek. S ebben a műfajban nagyon-nagyon jók - szellemileg és technikailag is - a képek, a Lúdas Matyi legjobb éveire emlékeztetnek, s gondolom a szerző sem lepődik meg túlságosan attól, ha a művek stílusához, a karakterekhez, a technikához nagyon sokan a Sajdik nevet alliterálják: az ő alakjait látjuk itt viszont, telítenek el vidámsággal, ismertetik fel velünk a dolgok fonákságait.


Meg vagyok győződve arról, hogy nagyon jó dolog egy ilyen derűs, vidám képpel együtt élni. Egy-egy alkotás megadhatja az egész napi önkímélő életmód alaphangját. Sokan gondolunk hasonlókat, de Debreczeny Zoltán fogalmazza meg képben, felhívó, talán még plakát-jellegűnek is mondható karikatúrában ezt úgy, hogy ki lehessen állítani, hogy sokaknak el lehessen mondani. Úgy, ahogyan a modern világ ezt be tudja fogadni, meg tudja emészteni.
- DI -



2004. szeptember 05., vasárnap 19:17


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület